Musiklinjen

Er du til musik og sangskrivning?

På musiklinjen vil vi udfordre dig som musiker og sangskriver. Vi synes en god musiker er åben, kreativ og disciplineret. Vores mål med sammenspillet er at vi møder noget der er større end os selv, både musikalsk og socialt. Og at vi samtidig formår at navigere real time i det flygtige musikalske landskab. Sangskrivning handler om at lade dit personlige kreative potentiale komme til udtryk i en blivende form. Det er et vigtigt mål at føre en hel sang eller komposition igennem, samt at præsentere den for et publikum. Enten solo eller sammen med andre.

Følg din lyst i et forpligtende fællesskab

På musiklinjen vil du møde forskellige musikalske forløb i løbet af opholdet på Testrup. Vi opdeler semestret i 3-4-5 ugers moduler, hver med flere forskellige fagtilbud, som du frit vælger mellem. Det kan være forskellige tilgange til sangskrivning eller arrangement (vi kan tage udgangspunkt i noget tekst, en basgang, en reallyd, et sample). Det kan også være sammenspil, der tager udgangspunkt i en genre eller et koncept (f.eks. balkan eller akustisk). Eller det kan være workshops, hvor fokus ligger på den personlige dygtiggørelse, f.eks. studieteknik, improvisation, sangteknik. Lærerne har ikke på forhånd tilrettelagt alt, hvad der skal ske på musiklinjen. Det er holdets profil der sætter dagsordenen. Det giver en stor grad af fleksibilitet, som gør det muligt for den enkelte at designe sit eget forløb på musiklinjen, samtidig med at man hele tiden indgår i forpligtende musikalske fællesskaber. Således er det muligt at bruge kræfterne udelukkende på sangskrivning, som musiker eller en blanding. 

Eksempler på hold og workshops

Sangskrivning, komposition, balkan, pop, akustisk, rock, postrock, verdensmusik, folkemusik, hiphop, sangteknik, vokalband, improvisation, teori/hørelære, studieteknik, jazz, rytmisk træning, soundpainting og elektronisk musik. 

Er der adgangskrav til musiklinjen?

Nej. Vi rummer og udfordrer dig, uanset om du er begynder, erfaren eller konservatorieklar.

Med udgangspunkt i din egen laptop, dykker vi ned i programmet Ableton Live. Fokus udvikler sig fra det helt basale til det mere spidsfindige, og vi finder hurtigt ud af, hvor store mulighederne er. I løbet af ingen tid vil du være i stand til at producere dine egne beats og skabe lydflader med lige præcis dit klangideal. Vi vil også synkronisere vore respektive laptops enten via midi eller via intuition/krop og lave jamparties, som kan fortsætte i timevis. Hvis man slet ikke kan få nok er der mulighed for at dykke ned i programmet Max/MSP, hvor man bygger sit eget lydstyringssystem op fra grunden.

Hvordan får jeg mere lyd på? Hvordan får jeg luft nok? Hvordan får jeg det til at lyde mere rock´et? Hvordan kommer jeg op på de høje toner uden at knække? Hvad kan jeg bruge min falset til musikalsk? Hvordan undgår jeg at lyde kedelig? En rytmisk sanger har brug for god teknik og varierede udtryksmuligheder. Derfor arbejder vi på sangteknikholdet med at bevæge os ud i stemmens grænseområder. Der introduceres forskellige tilgange og teknikker, bl.a. dele af Catrine Sadolins metodik. Konkret og praktisk tager vi udgangspunkt i forskellige sange, der enten peger på et typisk problem, eller som inviterer til et særligt udtryk. På den måde opleves teknikken som relevant med det samme, og vi undgår at sang kommer til at handle om endeløse øvelser. Desuden vil vi arbejde med vokalimprovisation. Dels den solistiske af slagsen, som kan handle om alt lige fra forskellige fraseringer af den samme melodi til deciderede ’instrumentale’ scatsoloer, som man ofte hører i vokaljazz, og dels kollektiv improvisation, hvor vi prøver at fange hinandens idéer, opbygge vokale grooves, harmonisere samt arbejde med stemmens indbyggede percussionlyde.

Der undervises i lyd og teknik med udgangspunkt i programmet Logic Pro. Hvordan indspiller man musik i praksis? Timerne begynder med en teoretisk præsentation, hvorefter vi arbejder praktisk med f.eks. mikrofonplacering, indspilning, redigering og mixning. Undervisningen foregår i højskolens lydstudie hvor vi bl.a. kommer rundt om mixerens opbygning, mikrofonvalg og -opstillinger, equalizer, effekter, compressor, softvareinstrumenter, beats og meget andet. Studiet er bl.a. udstyret med Mac Pro, Midas mixer og Motu lydkort.

Alle, der har improviseret lidt ved, at melodistumper har det med at sætte sig fast i fingrene. At der er en overhængende fare for, at ”improvisationen” kommer til at køre i alt for kendte riller og dermed formentlig ender i musikalsk tomgang. Hvordan får vi lukket op for spontaniteten? Hvordan får vi lukket op for evnen til at høre og gribe de muligheder, der ligger gemt i hvert enkelt musikalsk øjeblik? Vi vender teorien på hovedet og bruger den til at udvikle musik, som endnu ikke har hørt dagens lyd. Teorien er ikke længere et redskab til at forstå og analysere fortiden, men derimod et redskab til at tvinge os ud på dybe ukendte farvande. Måske opfinder vi nye genrer? Måske opstår der musik i sammenspillet, som ingen kunne forudse?

Vi fordyber os i jazz- og fusionsgenren med fokus på musikalsk sammenspil. Vi spiller alt fra løs impro-jazz over swing til fusionerede fortolkninger af populærmusik.

Her får musikkens rytmiske aspekt en ordentlig overhaling: gennem sang, hands ’n ’feet og percussionspil arbejder vi med puls, tempo, underdelinger, koordination, swing og drive. Faget har til formål at give den enkelte musiker en større motorisk sikkerhed samt at give dybde og perspektiv til sammenspillet.

Vi synger fra bladet, skriver noder, banker rytmer, studerer skalaer og højt opbyggede akkorder. Faget giver overblik over musikkens parametre: form, harmonik og de rytmiske lag. Hørelære gør os i stand til at bevæge os fra teori til praksis og fra praksis til teori. Et af målene er at udfylde sin musikerrolle mere kvalificeret og nuanceret. Faget kan også give en god ballast til eventuelle optagelsesprøver på videregående musikstudier.

Eksotiske skalaer, skiftende taktarter, udfordrende rytmer og skæve melodier. Vi fordyber os i østeuropæisk, slavisk og kontinental folkemusik og spiller op til et musikalsk festfyrværkeri

Så er der dømt stor lyd. 20 - 40 musikere på én gang, der hver har deres særlige plads i helheden.

Musiklinjen bor i en enestående arkitekttegnet musikbygning på 600 m2, bygget i 2000. Musikhuset har sammenspilslokaler og små øvebokse, alle med dæmpede akustiklofter, knækkede vægge og dobbeltdøre, så vi undgår at lyden kastes rundt i rummet. Huset rummer også en smuk sal med dejlig udsigt over parken, hvor man kan sidde i fred og ro og spille på flyglet. Skolen råder over i alt fem flygler og syv akustiske klaverer. Der er fri adgang til øvelokalerne døgnet rundt. Se musikhuset – link til nye billeder Spillelokalerne er fuldt udstyrede med vellydende PA anlæg, inkl Beta 58 mics, forstærkere og et udvalg af stage pianos, keyboards og synthesizere. Dertil kommer basser, guitarer, en kontrabas, barytonsaxofon, marimba, djember, adskillige sæt congas og en hel masse håndpercussion. I musikhuset finder man også et fuldt udstyret lydstudie med tilhørende professionelle studiemikrofoner. På computerne bruger vi Logic Pro og Ableton, som begge er nemme at arbejde med, og som har en bred palet af muligheder og faciliterer en professionel lyd. Se lokalerne – link til nye billeder I musikhuset findes aflåselige skabe til dine personlige instrumenter.

Vi synes, det er vigtigt at øve sig i at præsentere sin musik for andre. Derfor laver vi altid en koncert for resten af skolen, hver gang et forløb afsluttes. Koncerterne kan antage mange former, lige fra akustisk intimkoncert med stearinlys til ’stadion’koncert på høj scene med lys og stort lyd-setup. Koncerter på taget, halbal i rungende gymnastiksal og elektronisk fortættet ravestemning i et dunkelt øvelokale. Det er musikken og kreativiteten, der bestemmer!

Groove og grounding - tempofyldt sammenspil - improvisation - sangteknik - vi elsker musik!

Gå til tilmelding

Læs mere

Musik

DINE LÆRERE

Thorbjørn Krogshede 

Født 1970. Lærer på musiklinjen og i faget fysisk grundtræning. Cand.mag. i filosofi og musikvidenskab. Thorbjørns uddannelse udspringer af en livslang forelskelse i musikken som livsåbner. Han har tilbragt mange år på landevejene og i diverse pladestudier med bandet Under Byen og det postrock-inspirerede Thunderbear. Derudover har Thorbjørn komponeret musik til kortfilm, teater, højskolesange med mere. Højskolelivet udvikler en naturlig trang til fest, så balkan og elektronisk musik fylder meget i hans kompositoriske bevidsthed.


Anne-Grethe Severinsen 

Født 1965. Lærer på musiklinjen og i fagene store kor og musiktilvalg. Uddannet i musikvidenskab. Har spillet og sunget i forskellige sammenhænge, fra bigband til balleband, over Vocal Line til klassisk kor. Musikalske fokusområder: korledelse og -arrangement, sangskrivning og kreative processer, vokalarbejde, rytmisk træning, pop og r’n’b med stor lyd, hiphop, jazz, groove. Og i øvrigt alt hvad der er god fælles energi på.


Thomas Zeuthen 

Født 1964. Underviser på musiklinjen samt i fagene kor og kammerkor. AM’er fra Vestjysk Musikkonservatorium, suppleret med uddannelse på Center for Rytmisk Musik og Bevægelse i Silkeborg. Erfaren korleder, pianist og trompetist i div. orkestre. Når han ikke underviser i musik, dirigerer Thomas kor og kammerkor og arbejder til tider som instruktør og konsulent. Han er som regel at finde bag knapper og computere i skolens lydstudie.