Musiklinjen

Er du til musik og sangskrivning?

Musiker

En musiker er en god lytter, der fornemmer sin plads i lydbilledet og herefter udfylder den relevant og personligt. Med respekt for den enkeltes tekniske formåen udfordrer vi dig uanset niveau, og arbejder derfor på spilleholdene med fælles groove og klang, udtryk, dynamik og teknik. Vi dyrker alt fra jazz og folk til funk, reggae og hiphop og fyrer den gerne af til livekoncerter inhouse.

Sangskriver

Sangskrivning handler om at udleve det kreative potentiale, skabe et unikt personligt udtryk — både i et tekstligt samarbejde med lærere og elever og med et musikalsk udgangspunkt. Et vigtigt aspekt er, at sangskriverne skal bruge hinanden, dels som inspiration, dels som medmusikere, når sangene skal instrumenteres og performes. Her vil vi gå ind i arrangementsdelen og fokusere på de enkelte instrumenters rolle i forhold til at bære det færdige nummer bedst muligt igennem.

Hvordan får jeg mere lyd på? Hvordan får jeg luft nok? Hvordan får jeg det til at lyde mere rock´et? Hvordan kommer jeg op på de høje toner uden at knække? Hvad kan jeg bruge min falset til musikalsk? Hvordan undgår jeg at lyde kedelig? En rytmisk sanger har brug for god teknik og varierede udtryksmuligheder. Derfor arbejder vi på sangteknikholdet med at bevæge os ud i stemmens grænseområder. Der introduceres forskellige tilgange og teknikker, bl.a. dele af Catrine Sadolins metodik. Konkret og praktisk tager vi udgangspunkt i forskellige sange, der enten peger på et typisk problem, eller som inviterer til et særligt udtryk. På den måde opleves teknikken som relevant med det samme, og vi undgår at sang kommer til at handle om endeløse øvelser. Desuden vil vi arbejde med vokalimprovisation. Dels den solistiske af slagsen, som kan handle om alt lige fra forskellige fraseringer af den samme melodi til deciderede ’instrumentale’ scatsoloer, som man ofte hører i vokaljazz, og dels kollektiv improvisation, hvor vi prøver at fange hinandens idéer, opbygge vokale grooves, harmonisere samt arbejde med stemmens indbyggede percussionlyde.

Der undervises i lyd og teknik med udgangspunkt i programmet Logic Pro. Hvordan indspiller man musik i praksis? Timerne begynder med en teoretisk præsentation, hvorefter vi arbejder praktisk med f.eks. mikrofonplacering, indspilning, redigering og mixning. Undervisningen foregår i højskolens lydstudie hvor vi bl.a. kommer rundt om mixerens opbygning, mikrofonvalg og -opstillinger, equalizer, effekter, compressor, softvareinstrumenter, beats og meget andet. Studiet er bl.a. udstyret med Mac Pro, Midas mixer og Motu lydkort.

Alle, der har improviseret lidt ved, at melodistumper har det med at sætte sig fast i fingrene. At der er en overhængende fare for, at ”improvisationen” kommer til at køre i alt for kendte riller og dermed formentlig ender i musikalsk tomgang. Hvordan får vi lukket op for spontaniteten? Hvordan får vi lukket op for evnen til at høre og gribe de muligheder, der ligger gemt i hvert enkelt musikalsk øjeblik? Vi vender teorien på hovedet og bruger den til at udvikle musik, som endnu ikke har hørt dagens lyd. Teorien er ikke længere et redskab til at forstå og analysere fortiden, men derimod et redskab til at tvinge os ud på dybe ukendte farvande. Måske opfinder vi nye genrer? Måske opstår der musik i sammenspillet, som ingen kunne forudse?

Vi fordyber os i jazz- og fusionsgenren med fokus på musikalsk sammenspil. Vi spiller alt fra løs impro-jazz over swing til fusionerede fortolkninger af populærmusik.

Her får musikkens rytmiske aspekt en ordentlig overhaling: gennem sang, hands ’n ’feet og percussionspil arbejder vi med puls, tempo, underdelinger, koordination, swing og drive. Faget har til formål at give den enkelte musiker en større motorisk sikkerhed samt at give dybde og perspektiv til sammenspillet.

Vi synger fra bladet, skriver noder, banker rytmer, studerer skalaer og højt opbyggede akkorder. Faget giver overblik over musikkens parametre: form, harmonik og de rytmiske lag. Hørelære gør os i stand til at bevæge os fra teori til praksis og fra praksis til teori. Et af målene er at udfylde sin musikerrolle mere kvalificeret og nuanceret. Faget kan også give en god ballast til eventuelle optagelsesprøver på videregående musikstudier.

Eksotiske skalaer, skiftende taktarter, udfordrende rytmer og skæve melodier. Vi fordyber os i østeuropæisk, slavisk og kontinental folkemusik og spiller op til et musikalsk festfyrværkeri

Så er der dømt stor lyd. 20 - 40 musikere på én gang, der hver har deres særlige plads i helheden.

Groove og grounding - tempofyldt sammenspil - improvisation - sangteknik - vi elsker musik!

Gå til tilmelding

Læs mere

Musik

DINE LÆRERE

Thorbjørn Krogshede 

Underviser på Musiklinjen og i faget Fysisk Grundtræning. Født 1970. Som tidligere pianist og komponist i bandet Under byen har han skrevet adskillige numre på udgivelserne ”Det er mig der holder træerne sammen” og ”Samme Stof Som Stof”. Derudover udfolder han sig i det musikalske eksperimentarium Thunderbear og komponerer musik til kortfilm, teater osv. Senest har han også lagt musik til flere højskolesange af Mads Eslund.


Anne-Grethe Severinsen 

Født 1965. Underviser på Musiklinjen og i fagene Store Kor og Musiktilvalg. Uddannet i musikvidenskab fra Århus Universitet. Ved siden af jobbet som højskolelærer har hun været sanger i mange forskellige sammenhænge (div. kopibands og koret Vocal Line) og korleder (f.eks. ved gymnasiekorstævner). Hun er desuden sangskriver og en efterspurgt korarrangør (alt fra børnekor over gymnasiekor til semiprofessionelle vokalgrupper).


Thomas Zeuthen 

Underviser på Musiklinjen samt i fagene Kor og Kammerkor. Født 1964. AM’er fra Vestjysk Musikkonservatorium, suppleret med uddannelse på Center for Rytmisk Musik og Bevægelse i Silkeborg. Erfaren korleder, pianist og trompetist i div. orkestre. Når han ikke underviser i musik, dirigerer Thomas kor og kammerkor og arbejder til tider som instruktør og konsulent. Han er som regel at finde bag knapper og computere i skolens lydstudie.