Sommerferie og folkemusik på højskole – lyder det som en god kombi? Vi er klar på Testrup Højskole til at tage imod dig og dit instrument – og dine danseben!
Glæd dig til en uge fyldt med musik, dans, kaffepunch, fællessang, fest og morgensamlinger med stof til eftertanke. Der er undervisning i topklasse, lækker mad og hyggelig højskolestemning!
Studerer du på en SU-berettiget musikalsk uddannelse (fx Musikvidenskab eller Musikkonservatoriet) kan du deltage på kurset med 15% rabat. Vedhæft din indskrivningsbekræftelse i forbindelse med tilmelding (kan ikke kombineres med andre rabatter.
Spillehold v. Emil Ringtved Nielsen
I store dele af verden, og på tværs af musikalske genrer, støder vi på fænomenet den nordiske tone; et nordeuropæisk musikalsk særpræg, som giver mindelser om en nordisk minimalisme, melankoli og en barsk natur. Men hvad karakteriserer den nordiske tone mere konkret, og hvordan kan vi bruge dette? På holdet spiller vi folkemusik med afsæt i den nordiske tone, og undersøger, hvad der forbinder kunstnere som Björk, Sibelius og Svaneborg Kardyb.
Emil Ringtved Nielsen er uddannet rytmisk bassist på konservatoriet i Aarhus, og har haft folkemusikken og -dansen med fra barnsben. Han spiller blandt andet i Mads Hansens Kapel og Tailcoat.
Tilmeld dig holdet: Den nordiske toneSpillehold v. Emil Ringtved Nielsen
I store dele af verden, og på tværs af musikalske genrer, støder vi på fænomenet den nordiske tone; et nordeuropæisk musikalsk særpræg, som giver mindelser om en nordisk minimalisme, melankoli og en barsk natur. Men hvad karakteriserer den nordiske tone mere konkret, og hvordan kan vi bruge dette? På holdet spiller vi folkemusik med afsæt i den nordiske tone, og undersøger, hvad der forbinder kunstnere som Björk, Sibelius og Svaneborg Kardyb.
Emil Ringtved Nielsen er uddannet rytmisk bassist på konservatoriet i Aarhus, og har haft folkemusikken og -dansen med fra barnsben. Han spiller blandt andet i Mads Hansens Kapel og Tailcoat.
Tilmeld dig holdet: Den nordiske toneSpillehold v. Anne-Grethe Severinsen
“Først den ene vej og så den anden vej”, “Der sad to katte på et bord”, “Ritsch ratsch filiongongong”, “Langt ude i skoven”. Gamle børnesange og sanglege er ikke kun for børn. De bærer en lang tradition i sig og er med til at skabe identitet og samhørighed. På dette hold vil vi støve klassikerne af og give dem et nyt, originalt udtryk. Vi skal cykle rundt i tonearter, tempi, taktarter og instrumentering og bruge ørerne til at finde spændende udgaver af de gammelkendte sange.
Anne-Grethe Severinsen er en begejstret mangeårig højskolelærer på Testrup Højskole i musik og sammenspil samt musiker ved siden af. Hun har de seneste år fået øjnene op for harmonikaspil og folkemusikkens trylleri.
Tilmeld dig holdet: Højt på en gren en krageSpillehold v. Anne-Grethe Severinsen
“Først den ene vej og så den anden vej”, “Der sad to katte på et bord”, “Ritsch ratsch filiongongong”, “Langt ude i skoven”. Gamle børnesange og sanglege er ikke kun for børn. De bærer en lang tradition i sig og er med til at skabe identitet og samhørighed. På dette hold vil vi støve klassikerne af og give dem et nyt, originalt udtryk. Vi skal cykle rundt i tonearter, tempi, taktarter og instrumentering og bruge ørerne til at finde spændende udgaver af de gammelkendte sange.
Anne-Grethe Severinsen er en begejstret mangeårig højskolelærer på Testrup Højskole i musik og sammenspil samt musiker ved siden af. Hun har de seneste år fået øjnene op for harmonikaspil og folkemusikkens trylleri.
Tilmeld dig holdet: Højt på en gren en krageSpillehold v. Clara Tesch
For mig er det bedste ved folkemusikken dens umiddelbarhed, enkelhed og gode melodier. Det gør musikken inkluderende og giver et hav af muligheder for at “farve” musikken og fordybe sig i swinget, fraseringerne og samspillet. Med dette fokus kommer vi til at spille nogle af de dejligste melodier fra Danmark og Norden, jeg kender, og ved hjælp af enkle elementer som poppede riffs, lækre akkorder og smukke lydlandskaber, vil vi sammen skabe ny, fed folkemusik!
Clara Tesch er violinist og bratschist med stor kærlighed til folkemusik og -dans. Hun har en brændende interesse for undervisning og formidling og spiller med Floating Sofa Quartet, Vesselil og Farvergade.
Tilmeld dig holdet: YndlingsstykkerSpillehold v. Clara Tesch
For mig er det bedste ved folkemusikken dens umiddelbarhed, enkelhed og gode melodier. Det gør musikken inkluderende og giver et hav af muligheder for at “farve” musikken og fordybe sig i swinget, fraseringerne og samspillet. Med dette fokus kommer vi til at spille nogle af de dejligste melodier fra Danmark og Norden, jeg kender, og ved hjælp af enkle elementer som poppede riffs, lækre akkorder og smukke lydlandskaber, vil vi sammen skabe ny, fed folkemusik!
Clara Tesch er violinist og bratschist med stor kærlighed til folkemusik og -dans. Hun har en brændende interesse for undervisning og formidling og spiller med Floating Sofa Quartet, Vesselil og Farvergade.
Tilmeld dig holdet: YndlingsstykkerSpillehold v. Hal Parfitt-Murray
I Vesten har vi en forestilling om den nyskabende og ubesværede komponist som værende i tæt kontakt med guddommen og en strøm af inspiration. Men i virkeligheden er grænserne for, hvad vi som lyttere kan genkende som “melodi” utroligt smalle i forhold til den mangfoldighed af de lyde, menneskeheden er i stand til at frembringe. Melodier består i virkeligheden af nogle ret veldefinerede klodser. Melodier skal bygges, og det byggeri skal vi kigge på.
Hvad er det, som gør, at vi kalder én række af lyde for en “melodi” og en anden for “støj”? Hvad er det, der afgør, hvordan vi oplever en “folkmelodi” som værende forskellig fra en popsang eller en lied af Schubert? Hvorfor er nogle melodier så “gode”? Hvor individuelt eller kulturelt funderet er denne vurdering? Og kan du lære at isolere og bruge byggestene i dine egne melodier?
Hal Parfitt-Murray er violinist, sanger, komponist og ivrig husbygger. Han har undervist i komposition på musikkonservatorier i Skandinavien siden 2009.
Tilmeld dig holdet: At bygge melodierSpillehold v. Hal Parfitt-Murray
I Vesten har vi en forestilling om den nyskabende og ubesværede komponist som værende i tæt kontakt med guddommen og en strøm af inspiration. Men i virkeligheden er grænserne for, hvad vi som lyttere kan genkende som “melodi” utroligt smalle i forhold til den mangfoldighed af de lyde, menneskeheden er i stand til at frembringe. Melodier består i virkeligheden af nogle ret veldefinerede klodser. Melodier skal bygges, og det byggeri skal vi kigge på.
Hvad er det, som gør, at vi kalder én række af lyde for en “melodi” og en anden for “støj”? Hvad er det, der afgør, hvordan vi oplever en “folkmelodi” som værende forskellig fra en popsang eller en lied af Schubert? Hvorfor er nogle melodier så “gode”? Hvor individuelt eller kulturelt funderet er denne vurdering? Og kan du lære at isolere og bruge byggestene i dine egne melodier?
Hal Parfitt-Murray er violinist, sanger, komponist og ivrig husbygger. Han har undervist i komposition på musikkonservatorier i Skandinavien siden 2009.
Tilmeld dig holdet: At bygge melodierSpillehold v. Helene Dorthea Tungelund
Traditionel melodik og sangskrivning møder moderne musikproduktion! Vi tager udgangspunkt i folkemusikkens rytmik, tonesprog og fortællinger og sætter strøm til. Både sangere, instrumentalister og elektroniske musikere er velkomne.
Tag gerne pedaler, synths eller DAWs (logic, garageband osv.) med, hvis du har.
Helene Dorthea Tungelund er sanger, harpenist, sangskriver og folkevisenørd. Hun arbejder med, hvordan tradition og produktion kan spille sammen, for eksempel via live elektronik. Hun er kunstner under navnet Sylfide.
Tilmeld dig holdet: Tradition i moderne indpakningSpillehold v. Helene Dorthea Tungelund
Traditionel melodik og sangskrivning møder moderne musikproduktion! Vi tager udgangspunkt i folkemusikkens rytmik, tonesprog og fortællinger og sætter strøm til. Både sangere, instrumentalister og elektroniske musikere er velkomne.
Tag gerne pedaler, synths eller DAWs (logic, garageband osv.) med, hvis du har.
Helene Dorthea Tungelund er sanger, harpenist, sangskriver og folkevisenørd. Hun arbejder med, hvordan tradition og produktion kan spille sammen, for eksempel via live elektronik. Hun er kunstner under navnet Sylfide.
Tilmeld dig holdet: Tradition i moderne indpakningSpillehold v. Thorbjørn Krogshede
Når jeg hører folkemusik giver det altid et sug i min mave. Jeg bliver suget både nedad og udad. Nedad mod et dyb, en uendelig fortid, en jord, der har været der siden tidernes morgen og bedanset af et uendeligt antal fødder, nu mine. Og udad mod nogen at dele det med, nogen at danse med.
Jeg forestiller mig en skov, noget skummelt, noget strøm og nogle instrumenter. Et beat og en melodisk rundgang, der for min skyld kunne køre til evig tid. Jeg forestiller mig en lysning, en kreds af dansende, ekstaserende mod himlen, fyldt op af et gyldent moment.
Hvad foregår der ude i den skov? Jeg tror, Hedningarna ved det, jeg tror Garmarna, Sorten Muld og Myrkur ved det.
Den viden vil vi spille ind i og måske selv skabe ud fra. Hvem ved, hvad der kan opstå i den dybe skov?
Thorbjørn Krogshede er lærer på Testrup Højskole, hvor han underviser i komposition, sangskrivning, balkan, improvisation med mere.
Tilmeld dig holdet: Folkemusik fra skovenSpillehold v. Thorbjørn Krogshede
Når jeg hører folkemusik giver det altid et sug i min mave. Jeg bliver suget både nedad og udad. Nedad mod et dyb, en uendelig fortid, en jord, der har været der siden tidernes morgen og bedanset af et uendeligt antal fødder, nu mine. Og udad mod nogen at dele det med, nogen at danse med.
Jeg forestiller mig en skov, noget skummelt, noget strøm og nogle instrumenter. Et beat og en melodisk rundgang, der for min skyld kunne køre til evig tid. Jeg forestiller mig en lysning, en kreds af dansende, ekstaserende mod himlen, fyldt op af et gyldent moment.
Hvad foregår der ude i den skov? Jeg tror, Hedningarna ved det, jeg tror Garmarna, Sorten Muld og Myrkur ved det.
Den viden vil vi spille ind i og måske selv skabe ud fra. Hvem ved, hvad der kan opstå i den dybe skov?
Thorbjørn Krogshede er lærer på Testrup Højskole, hvor han underviser i komposition, sangskrivning, balkan, improvisation med mere.
Tilmeld dig holdet: Folkemusik fra skovenDansehold v. Martin Strange Lorenzen
Nordisk Dans betyder ganske enkelt ufortyndet morskab og danseglæde. På holdet arbejder vi med både kvadrilledanse, kredsdanse og flerparsdanse samt enkelte pardanse. Det gennemgående tema er præsentationen af mange forskellige typer af danse, hvor alle kan være med, og hvor der ikke behøves et forudgående kendskab til dans. Målet er, at have det sjovt og gennem morskaben at lære en masse om forskellige trin, koreografi og generel danseterminologi, som man kan tage med sig videre ud på virkelighedens dansegulve.
Martin Strange Lorenzen er klarinettist, danser og komponist og særligt optaget af dansemusikken, som er hjertet i den danske tradition. Han spiller i Mads Hansens Kapel.
Tilmeld dig holdet: Nordisk dansDansehold v. Martin Strange Lorenzen
Nordisk Dans betyder ganske enkelt ufortyndet morskab og danseglæde. På holdet arbejder vi med både kvadrilledanse, kredsdanse og flerparsdanse samt enkelte pardanse. Det gennemgående tema er præsentationen af mange forskellige typer af danse, hvor alle kan være med, og hvor der ikke behøves et forudgående kendskab til dans. Målet er, at have det sjovt og gennem morskaben at lære en masse om forskellige trin, koreografi og generel danseterminologi, som man kan tage med sig videre ud på virkelighedens dansegulve.
Martin Strange Lorenzen er klarinettist, danser og komponist og særligt optaget af dansemusikken, som er hjertet i den danske tradition. Han spiller i Mads Hansens Kapel.
Tilmeld dig holdet: Nordisk dansDansehold v. Kirstine Nurdug Jensen og Rasmus Brinck
Vi skal nørde pardans og danseteknik i dybden. Vi tager udgangspunkt i forskellige danske og nordiske pardanse for at arbejde med, hvordan vi bruger krop og grounding, hvordan vi gør det så let og afspændt som muligt i par, og hvordan vi udvikler vores musikalitet og timing for at nå nye højder og en dybere bevidsthed i dansen.
Vi skifter mellem at øve kropsteknik alene og pardanseteknik sammen – altid med en tydelig kobling til musikken. Målet er, at alle deltagere går herfra med en masse nye redskaber i værktøjskassen og et solidt grundlag for at fortsætte med at udvikle og udforske sin egen dans efterfølgende.
Alle danser med alle i gruppen og alle danser begge roller – du har ikke en fast partner. Medbring sko med glatte såler (gerne lædersål) og tøj du kan bevæge dig i.
Kirstine Nurdug Jensen er danser og dansepædagog, og har en skarp sans for, hvordan hun med forskellige pædagogiske virkemidler kan få folk til at bemestre dansen og opleve suset i kroppen.
Rasmus Brinck er musiker på violin og nøgleharpe, og er eminent til at understøtte dansegulvet med sit swingende spil.
De har i flere år arbejdet tæt sammen omkring undervisning i dans, og brænder for at videreformidle dansen på en måde, som går i dybden med det kropslige og samtidig har fokus på musikaliteten i dansen.
Tilmeld dig holdet: Folkedans, øvedeDansehold v. Kirstine Nurdug Jensen og Rasmus Brinck
Vi skal nørde pardans og danseteknik i dybden. Vi tager udgangspunkt i forskellige danske og nordiske pardanse for at arbejde med, hvordan vi bruger krop og grounding, hvordan vi gør det så let og afspændt som muligt i par, og hvordan vi udvikler vores musikalitet og timing for at nå nye højder og en dybere bevidsthed i dansen.
Vi skifter mellem at øve kropsteknik alene og pardanseteknik sammen – altid med en tydelig kobling til musikken. Målet er, at alle deltagere går herfra med en masse nye redskaber i værktøjskassen og et solidt grundlag for at fortsætte med at udvikle og udforske sin egen dans efterfølgende.
Alle danser med alle i gruppen og alle danser begge roller – du har ikke en fast partner. Medbring sko med glatte såler (gerne lædersål) og tøj du kan bevæge dig i.
Kirstine Nurdug Jensen er danser og dansepædagog, og har en skarp sans for, hvordan hun med forskellige pædagogiske virkemidler kan få folk til at bemestre dansen og opleve suset i kroppen.
Rasmus Brinck er musiker på violin og nøgleharpe, og er eminent til at understøtte dansegulvet med sit swingende spil.
De har i flere år arbejdet tæt sammen omkring undervisning i dans, og brænder for at videreformidle dansen på en måde, som går i dybden med det kropslige og samtidig har fokus på musikaliteten i dansen.
Tilmeld dig holdet: Folkedans, øvedeVærelserne er placeret parvist omkring en entré og et badeværelse eller med eget bad og toilet. Det er også muligt at sove på sovesal. Priserne er totalpriser og indbefatter undervisning og undervisningsmaterialer, fuldt ophold inklusiv sengelinned og håndklæder samt bus mellem Aarhus H (fra DGI-huset) og Testrup Højskole på ankomst og afrejsedage.
3-sengsværelse med eget bad og toilet: kr. 4.400,-
Dobbeltværelse: kr. 4.800,-
Enkeltværelse: kr. 6.000,-
Dagkursist: kr. 3.600,-
Inklusiv alle måltider, aftenarrangementer mv. på skolen.
Sovesal: kr. 2.000,-
Studerende under 30 år eller medlemmer af elevforeningen kan indkvarteres på sovesal. Kopi af studiebevis sendes til testrup@testrup.dk. Medbring selv dyne, pude. sengelinned og håndklæde.
(Prisen kan ikke kombineres med andre rabatter.)
Er du medlem af Testrup Højskoles skolekreds, elevforening eller studerer du på en SU-berettiget musikalsk uddannelse (fx Musikvidenskab eller Musikkonservatoriet) kan du deltage på kurset med 15 % rabat. Gør opmærksom på dit medlemskab eller vedhæft din indskrivningsbekræftelse fra din uddannelse, når du tilmelder dig.
Testrup Højskole har et samarbejde med Europæiske Rejseforsikring, hvorigennem vi formidler afbestillingsforsikringer. Ønsker du i forbindelse med din tilmelding at tegne en afbestillingsforsikring, kan du gøre det her: Link til køb af Afbestillingsforsikring
Depositum tilfalder skolen ved afmelding. Ved afmelding senere end én måned før kursets begyndelse tilfalder det samlede beløb skolen. Se højskolens betalingsbetingelser her.