Testrup Højskole - Sommerkursus - AUGUKU
31.07.2021 - 06.08.2021

Auguku

Auguku udfolder sig som en uges højskole for alle, der har lyst til at prøve kræfter med ét af Testrup Højskoles kernefag: filosofi, kunst, teater, skrivning eller musik. Læs mere og tilmeld dig på www.testrupelev.dk
Kort højskoleophold

Auguku udfolder sig som en uges højskole for alle, der har lyst til at prøve kræfter med ét af Testrup Højskoles kernefag: filosofi, kunst, teater, skrivning eller musik. Dertil kommer en række valgfag, der tilbyder undervisning inden for intellektuelle, æstetiske, fysiske og håndværksmæssige fagområder. Kurset udbyder et væld af sociale aktiviteter, som eksempelvis åben mic aften. Augustkurset er en energifyldt og intensiv udgave af skolens lange kurser med både linjefag, valgfag, morgensamlinger, foredrag, og husgruppemøder. Kurset har tradition for at tiltrække tidligere elever, der, i fællesskab med nye ansigter, mærker den faglighed og hjemlighed, som Testrup Højskole er kendt for.

 

KURSUSLEDERE

Højskolelærer, Steen Larsen og viceforstander, Rasmus Dyrvig Henriksen

Læs mere og tilmeld dig på www.testrupelev.dk

MUSIK

GENÅBNING AF DEN BLÅ

Fællessangen blev i løbet af nedlukningen holdt kunstigt i live på tværs af det ganske land ved hjælp af flow-tv og statsradio. Højskolesang klang fra sofaer, hjemmekontorer og plejehjem, hver for sig, mens det fælles i fællessang forblev virtuelt. Så i disse genåbningstider trænger vi også til en genåbningsplan for den blå: vi skal have højskolesangene væk fra skærmene og ud i den virkelige verden! Og på Auguku går vi lige skridtet længere. Vi skaber en koncertvandring med site-specifikke musikalske fortolkninger af et udvalg af nye sange, som er kommet med i den 19. udgave af højskolesangbogen.

Underviser: Morten Grimstrup Mangor

GENÅBNING AF DEN BLÅ

Fællessangen blev i løbet af nedlukningen holdt kunstigt i live på tværs af det ganske land ved hjælp af flow-tv og statsradio. Højskolesang klang fra sofaer, hjemmekontorer og plejehjem, hver for sig, mens det fælles i fællessang forblev virtuelt. Så i disse genåbningstider trænger vi også til en genåbningsplan for den blå: vi skal have højskolesangene væk fra skærmene og ud i den virkelige verden! Og på Auguku går vi lige skridtet længere. Vi skaber en koncertvandring med site-specifikke musikalske fortolkninger af et udvalg af nye sange, som er kommet med i den 19. udgave af højskolesangbogen.

Underviser: Morten Grimstrup Mangor

DET STORE ØKOMØZZFESTEN OG DØDEN

Einstein tror ikke, at tiden eksisterer. Kun rigtigt, hvis man ensidigt opfatter tiden som en kvantitativ størrelse. I musikken ved vi, at tid kan tælles (kvantitet), men vi ved også at tid er timing. Den kan ikke tælles. Timing er ligeså meget en oplæsning af tiden, som det er en fastholdelse. (På samme tid) Timing er krop (kvalitet), men den kan ikke dermed reduceres til noget subjektivt. Timing er ligeså konkret og reelt eksisterende som viserne på et atomur. Timing – Hvem er mester i det? Nick Cave. Jeg kan ikke kæmpe imod hans nyeste udspil: Ghosteen. Her kommer døden ind i billedet. Festen kommer ind med MØ. Det er en fest med døden lige om hjørnet. Derfor føler jeg, at hun kan lære noget af Nick. Det økologiske har ikke noget med teknologiforskrækkelse at gøre. Vi skal ikke slå på gamle tønder eller sætte ild til computeren. Tværtimod. Det eneste vi skal er at blande vores følelsesmæssige bevidsthed ind i algoritmerne. Perfektionen får en meget lille plads. Selvfølgelig lyder det meget overbevisende, når alle rytmer står i snorlige rækker, men vi vil være alt andet end perfekte. Vi vil være menneskelige. De to Z’er er selvfølgelig mit urgamle forsøg på redde jazzen. Jazz er frihed, jazz er destruktion af overfladen, jazz er præcis det, som viser at tiden eksisterer på et kvalitativt niveau. Vi kan måle fortiden – derfor er der skrevet tykke bøger om, hvad jazz er. Whoouu, sindsyg misforståelse. Hallo – I har skrevet om, hvad jazz var. Jazz eksisterer kun, når den er ny. OK: vi skal altså spille en økologisk udgave af MØ i en have, hvor ukrudtet er sået af Nick Cave og solen er jazz.

Underviser: Thorbjørn Krogshede

DET STORE ØKOMØZZFESTEN OG DØDEN

Einstein tror ikke, at tiden eksisterer. Kun rigtigt, hvis man ensidigt opfatter tiden som en kvantitativ størrelse. I musikken ved vi, at tid kan tælles (kvantitet), men vi ved også at tid er timing. Den kan ikke tælles. Timing er ligeså meget en oplæsning af tiden, som det er en fastholdelse. (På samme tid) Timing er krop (kvalitet), men den kan ikke dermed reduceres til noget subjektivt. Timing er ligeså konkret og reelt eksisterende som viserne på et atomur. Timing – Hvem er mester i det? Nick Cave. Jeg kan ikke kæmpe imod hans nyeste udspil: Ghosteen. Her kommer døden ind i billedet. Festen kommer ind med MØ. Det er en fest med døden lige om hjørnet. Derfor føler jeg, at hun kan lære noget af Nick. Det økologiske har ikke noget med teknologiforskrækkelse at gøre. Vi skal ikke slå på gamle tønder eller sætte ild til computeren. Tværtimod. Det eneste vi skal er at blande vores følelsesmæssige bevidsthed ind i algoritmerne. Perfektionen får en meget lille plads. Selvfølgelig lyder det meget overbevisende, når alle rytmer står i snorlige rækker, men vi vil være alt andet end perfekte. Vi vil være menneskelige. De to Z’er er selvfølgelig mit urgamle forsøg på redde jazzen. Jazz er frihed, jazz er destruktion af overfladen, jazz er præcis det, som viser at tiden eksisterer på et kvalitativt niveau. Vi kan måle fortiden – derfor er der skrevet tykke bøger om, hvad jazz er. Whoouu, sindsyg misforståelse. Hallo – I har skrevet om, hvad jazz var. Jazz eksisterer kun, når den er ny. OK: vi skal altså spille en økologisk udgave af MØ i en have, hvor ukrudtet er sået af Nick Cave og solen er jazz.

Underviser: Thorbjørn Krogshede

TEATER

MEET THE BLOGGERS

En gruppe mere eller mindre velfungerende bloggere og influencers har set lyset post-corona og indset, at det nye sort er det analoge nærvær og bloggin IRL – in real person! Live on stage! Ud af de små og perfekte skærm-huler træder nu en gruppe dedikerede nørder – indenfor hver deres felt. Med inspiration i tekster fra “Camille Clouds Brevkasse” af forfatteren og dramatikeren Line Knutson skaber vi karakterer, der har svar på alt – og som selvfølgelig alle blogger om det. De kommer med et utal af gode råd om alt fra kæledyrspleje til surdej, de kommer med Life Hacks og DIY-videoer, og har de bedste ideer til, hvordan man kan upcycle aflagte underbukser, vinpropper og toiletruller. Vi arbejder med karikaturen i karakteren, og undersøger humoren i at gå “med” eller “imod” karakterens id´w og natur. Vi forstørrer og formindsker og sætter perfekthedskulturen og dens polerede influenceransigt på spidsen. Vi improviserer og skriver små tekster, finder kostumer og iscenesætter hinanden. Vi ridser i skærmene, og lader “The Bloggers” hoppe ud i den virkelige verden – hvor de, i små live-acts, vil dele deres passion, inspiration og viden under kulturcaféen torsdag aften til glæde og gavn for den uoopllyste, ideforladte, livsuduelige og jævne masse.

Underviser: Helle Sikjær

MEET THE BLOGGERS

En gruppe mere eller mindre velfungerende bloggere og influencers har set lyset post-corona og indset, at det nye sort er det analoge nærvær og bloggin IRL – in real person! Live on stage! Ud af de små og perfekte skærm-huler træder nu en gruppe dedikerede nørder – indenfor hver deres felt. Med inspiration i tekster fra “Camille Clouds Brevkasse” af forfatteren og dramatikeren Line Knutson skaber vi karakterer, der har svar på alt – og som selvfølgelig alle blogger om det. De kommer med et utal af gode råd om alt fra kæledyrspleje til surdej, de kommer med Life Hacks og DIY-videoer, og har de bedste ideer til, hvordan man kan upcycle aflagte underbukser, vinpropper og toiletruller. Vi arbejder med karikaturen i karakteren, og undersøger humoren i at gå “med” eller “imod” karakterens id´w og natur. Vi forstørrer og formindsker og sætter perfekthedskulturen og dens polerede influenceransigt på spidsen. Vi improviserer og skriver små tekster, finder kostumer og iscenesætter hinanden. Vi ridser i skærmene, og lader “The Bloggers” hoppe ud i den virkelige verden – hvor de, i små live-acts, vil dele deres passion, inspiration og viden under kulturcaféen torsdag aften til glæde og gavn for den uoopllyste, ideforladte, livsuduelige og jævne masse.

Underviser: Helle Sikjær

Skriv

DE SMÅ SYNGER (OM BRISTEDE DRØMME OG APOKALYPSE)

På årets ene skrivelinje skal vi arbejde med at genskrive sange. Bøde skrive vores egne, forvandle dem til råbekor, og til mere klassiske litterære genrer. Vi skal snakke om genskrivningen som form, og så skal vi prøve at udvide feltet for hvad der kan stå i en børnesang. Vi skal undersøge hvordan forskellige genrer kalder på bestemt stof, og måske vende hele lortet på hovedet. Ud over at være forsanger i et lille autotunepopprojekt, så er det her med at genskrive børnesange også bare noget jeg er vildt optaget af for tiden. Hvor blev protestsangene fx af? Og hvorfor er det altid sådan at digte kan blive til radiohits, men sjøldent omvendt? Nå ja, og så skal vi selvfølgelig fucke med Højskolesangbogen. Vi er tilbage, og meget er det samme, men måske har vi også. brug for nye sange. Brug for at tvinge det politiske og aggressive og sårbare fra poesien ind i nye sfærer.

Underviser: Caspar Eric

DE SMÅ SYNGER (OM BRISTEDE DRØMME OG APOKALYPSE)

På årets ene skrivelinje skal vi arbejde med at genskrive sange. Bøde skrive vores egne, forvandle dem til råbekor, og til mere klassiske litterære genrer. Vi skal snakke om genskrivningen som form, og så skal vi prøve at udvide feltet for hvad der kan stå i en børnesang. Vi skal undersøge hvordan forskellige genrer kalder på bestemt stof, og måske vende hele lortet på hovedet. Ud over at være forsanger i et lille autotunepopprojekt, så er det her med at genskrive børnesange også bare noget jeg er vildt optaget af for tiden. Hvor blev protestsangene fx af? Og hvorfor er det altid sådan at digte kan blive til radiohits, men sjøldent omvendt? Nå ja, og så skal vi selvfølgelig fucke med Højskolesangbogen. Vi er tilbage, og meget er det samme, men måske har vi også. brug for nye sange. Brug for at tvinge det politiske og aggressive og sårbare fra poesien ind i nye sfærer.

Underviser: Caspar Eric

TASKER OG BYLTER

Inspireret af essayet Bæreposeteorien om fiktion af Ursula K. le Guin, skal vi skrive “Bœrepose-tekster”. Le Guin mener, at fortællingen om Helten der drager ud og med sit spyd – eller andet våben – nedlægger mammutter – eller andre mål – har overtaget vestens kulturelle fortællinger. Fx Hollywood film, kriminalromaner eller vestlig krigsførelse. Her skal der helst være en helt, og han – eller fortælleren – skal klart og sikkert nå sit mål, gennemføre sit plot, gennemskue sit tema. Vi har brug for en anden type fortællinger, mener le Guin. Dem der kan rumme det undseelige, fx de nødvendige reproduktive gøremål, køkkentjans mm, som det er så svært at skrive medrivende om. Men det skal vi! Vi skal skrive tekster der kan fungere som bæreposen, kurven, livmoderen, bylten de fortællinger der henter energi hjem, undersøger, krydser grænser, yder omsorg. Vi skal både se hvad vi har i vores egne bæreposer/tasker og skrive om det. Og vi skal ud i området og samle sager – grene, halvt fyldte kaffeglas, blomster, skrald, glemte notesbøger, trøjer og læbepomader, hekseurter – og se hvordan vi kan forvandle det indsamlede til tekst. Vi skal fremskrive både hybrider og mutanter, når vi indsamler stof, fra vores erindring, vores hverdag, fra Aguku og arrangerer og ordner det skørt og medrivende.

Underviser: Pernille Abd-El Dayem

TASKER OG BYLTER

Inspireret af essayet Bæreposeteorien om fiktion af Ursula K. le Guin, skal vi skrive “Bœrepose-tekster”. Le Guin mener, at fortællingen om Helten der drager ud og med sit spyd – eller andet våben – nedlægger mammutter – eller andre mål – har overtaget vestens kulturelle fortællinger. Fx Hollywood film, kriminalromaner eller vestlig krigsførelse. Her skal der helst være en helt, og han – eller fortælleren – skal klart og sikkert nå sit mål, gennemføre sit plot, gennemskue sit tema. Vi har brug for en anden type fortællinger, mener le Guin. Dem der kan rumme det undseelige, fx de nødvendige reproduktive gøremål, køkkentjans mm, som det er så svært at skrive medrivende om. Men det skal vi! Vi skal skrive tekster der kan fungere som bæreposen, kurven, livmoderen, bylten de fortællinger der henter energi hjem, undersøger, krydser grænser, yder omsorg. Vi skal både se hvad vi har i vores egne bæreposer/tasker og skrive om det. Og vi skal ud i området og samle sager – grene, halvt fyldte kaffeglas, blomster, skrald, glemte notesbøger, trøjer og læbepomader, hekseurter – og se hvordan vi kan forvandle det indsamlede til tekst. Vi skal fremskrive både hybrider og mutanter, når vi indsamler stof, fra vores erindring, vores hverdag, fra Aguku og arrangerer og ordner det skørt og medrivende.

Underviser: Pernille Abd-El Dayem

Kunst

JU BI BAR

Efter et års nedlukning er det på tide at komme på bar igen. Næst efter hudsult er der mange af os der har barsult. Derfor skal vi bygge baren over alle barer på AUGUKU. Rygtet siger, at der vil komme mange jubilarer til elevweekenden og de skal få “Baren” som der vil blive snakket om i mange år. Jeg forestiller mig vi bygger et barunivers op omkring varmecentralen ud fra temaet “Burning Man – Berlin – fullmoon party Koh Phangana”. Jeg har 40 europaller, som vi skal lave møbler og baropbygning af. Så har du en indre håndværker, er det her han/hun kan blive luftet med power tools. Men hovedtemaet i JU BI Baren bliver lys. Inspireret af et par ture til Thailand vil jeg gerne arbejde med lanterner med led lys og evt. solceller. Vi skal bruge bambus og pil og naturens materialer og silkepapir og stof. Kun fantasien sætter grænser. Desuden har jeg en aftale med Århus Reuse, som er vores lokale genbrugscenter. Her vil jeg få dem til gemme gamle lamper i alle afskygninger, som vi skal prøve at upcycle og få et kunstnerisk udtryk ud af. Jeg ser eksempelvis for mig en lavalampe-skulptur. Så her vil den lille elektriker få lov at blive udfoldet. Baren vil også blive brugt under AUGUKU, og måske bygger vi en lille scene til pop up events.

Underviser: Steen Larsen

JU BI BAR

Efter et års nedlukning er det på tide at komme på bar igen. Næst efter hudsult er der mange af os der har barsult. Derfor skal vi bygge baren over alle barer på AUGUKU. Rygtet siger, at der vil komme mange jubilarer til elevweekenden og de skal få “Baren” som der vil blive snakket om i mange år. Jeg forestiller mig vi bygger et barunivers op omkring varmecentralen ud fra temaet “Burning Man – Berlin – fullmoon party Koh Phangana”. Jeg har 40 europaller, som vi skal lave møbler og baropbygning af. Så har du en indre håndværker, er det her han/hun kan blive luftet med power tools. Men hovedtemaet i JU BI Baren bliver lys. Inspireret af et par ture til Thailand vil jeg gerne arbejde med lanterner med led lys og evt. solceller. Vi skal bruge bambus og pil og naturens materialer og silkepapir og stof. Kun fantasien sætter grænser. Desuden har jeg en aftale med Århus Reuse, som er vores lokale genbrugscenter. Her vil jeg få dem til gemme gamle lamper i alle afskygninger, som vi skal prøve at upcycle og få et kunstnerisk udtryk ud af. Jeg ser eksempelvis for mig en lavalampe-skulptur. Så her vil den lille elektriker få lov at blive udfoldet. Baren vil også blive brugt under AUGUKU, og måske bygger vi en lille scene til pop up events.

Underviser: Steen Larsen

BUSTE

En buste af Frederik V blev smidt i havnen, og medierne eksploderede. Var det en kunstnerisk happening, en rematrialisering eller hærværk? En debat om Danmarks fortid som slavehandlernation tog afsæt eller druknede den i fløjpolitik? En buste blev smidt i havnen. Testrup Højskole har tre buster: Grundtvig, Holberg og Blicher. Tre hvide hæderkronede mænd. Skal de i havnen? Nej. Til gengæld skal de have selskab. På AUGUKUs linjefag laver jeg en busteworkshop. Vi skal hver lave en lerbuste af store danske kvindelige kulturpersonligheder fx Inger Christensen, Karen Blixen, Jeanette Ehlers m.fl. Jeg vejleder i anatomiske proportioner og hjælper til hvor der trænges. Værd at vide: Man får ikke busten med hjem, da vi må bruge alle dagene til at udforme dem. Hvis det ønskes vil busterne efterfølgende blive brændt og udstillet på skolen, sammen med Grundtvig, Holberg og Blicher.

Underviser: Niels Pugholm

BUSTE

En buste af Frederik V blev smidt i havnen, og medierne eksploderede. Var det en kunstnerisk happening, en rematrialisering eller hærværk? En debat om Danmarks fortid som slavehandlernation tog afsæt eller druknede den i fløjpolitik? En buste blev smidt i havnen. Testrup Højskole har tre buster: Grundtvig, Holberg og Blicher. Tre hvide hæderkronede mænd. Skal de i havnen? Nej. Til gengæld skal de have selskab. På AUGUKUs linjefag laver jeg en busteworkshop. Vi skal hver lave en lerbuste af store danske kvindelige kulturpersonligheder fx Inger Christensen, Karen Blixen, Jeanette Ehlers m.fl. Jeg vejleder i anatomiske proportioner og hjælper til hvor der trænges. Værd at vide: Man får ikke busten med hjem, da vi må bruge alle dagene til at udforme dem. Hvis det ønskes vil busterne efterfølgende blive brændt og udstillet på skolen, sammen med Grundtvig, Holberg og Blicher.

Underviser: Niels Pugholm

Dans

DANSELABORATORIET

På contemporary dance workshoppen skal vi undersøge, hvordan den samme koreografi kan danses til forskellig musik, og hvordan det påvirker timingen, bevægelseskvaliteten og energien. Vi skal bla. danse til højskolebangeren Lyse nætter, My bloody Valetine og andet øreguf. Vi bruger god tid på opvarmningen og indlærer stille og roligt dansetrin, så alle kan være med. Når musik-eksperimentet er undersøgt kaster vi os ud i at danse på forskellige steder og oplever, hvordan det er at danse i græs, på fliser, i skoven, på marken – til musik, til stilhed. Hvad gør det ved danseoplevelsen? Forvent en aktiv og skabende uge med masser af dejlige bevægelser, god musik og smukke omgivelser. Tag tøj på du kan bevæge dig frit i og også gerne noget der må blive lidt slidt. Medbring også sko til at danse i udenfor.

Underviser: Johanna Malene Geiger

DANSELABORATORIET

På contemporary dance workshoppen skal vi undersøge, hvordan den samme koreografi kan danses til forskellig musik, og hvordan det påvirker timingen, bevægelseskvaliteten og energien. Vi skal bla. danse til højskolebangeren Lyse nætter, My bloody Valetine og andet øreguf. Vi bruger god tid på opvarmningen og indlærer stille og roligt dansetrin, så alle kan være med. Når musik-eksperimentet er undersøgt kaster vi os ud i at danse på forskellige steder og oplever, hvordan det er at danse i græs, på fliser, i skoven, på marken – til musik, til stilhed. Hvad gør det ved danseoplevelsen? Forvent en aktiv og skabende uge med masser af dejlige bevægelser, god musik og smukke omgivelser. Tag tøj på du kan bevæge dig frit i og også gerne noget der må blive lidt slidt. Medbring også sko til at danse i udenfor.

Underviser: Johanna Malene Geiger

Filosofi

ILLUSIONENS UNDERGANG

Indtil for få år siden syntes verden at bevæge sig fremad i en ukuelig tro på fremskridt. Fremtid = fremskridt. Murens fald, udvidelsen af EU, økonomisk vækst. Demokratiet gik sin sejrsgang og markedsøkonomien virkede ustoppelig. Men udviklingen de seneste år har rokket ved optimismen. Trump, Brexit. Putin, Orban, Erdogan. Hvad er det, der sker? Hvorfor virker verden pludselig mere usikker? Hvorfor er det som om, at nationalismen og det autoritære slår tilbage? Det skal vi blive klogere på gennem læsning af den tyske sociolog Andreas Reckwitz. Vi skal bl.a. læse essays fra hans helt nye bog “Illusionernes undergang”.

Underviser: Rasmus Dyrvig Henriksen

ILLUSIONENS UNDERGANG

Indtil for få år siden syntes verden at bevæge sig fremad i en ukuelig tro på fremskridt. Fremtid = fremskridt. Murens fald, udvidelsen af EU, økonomisk vækst. Demokratiet gik sin sejrsgang og markedsøkonomien virkede ustoppelig. Men udviklingen de seneste år har rokket ved optimismen. Trump, Brexit. Putin, Orban, Erdogan. Hvad er det, der sker? Hvorfor virker verden pludselig mere usikker? Hvorfor er det som om, at nationalismen og det autoritære slår tilbage? Det skal vi blive klogere på gennem læsning af den tyske sociolog Andreas Reckwitz. Vi skal bl.a. læse essays fra hans helt nye bog “Illusionernes undergang”.

Underviser: Rasmus Dyrvig Henriksen

Tilmeld dig her