Skolens historie

faglighed hjemlighed

Testrup som mønsterskole
Verden blev ikke født i går. Det gjorde Testrup Højskole heller ikke. Den hører hjemme i kredsen af gamle, hæderkronede danske folkehøjskoler. Den blev grundlagt i 1866 af Jens Nørregaard (1838-1913), som var en blændende foredragsholder og en markant og usædvanlig skikkelse i datidens højskolebillede. Jens Nørregaard var teolog, men samtidig en dygtig kammermusiker og talentfuld balletdanser, der havde studeret hos August Bournonville. Desuden var han officer i hæren og skrev en doktordisputats om digteren B.S. Ingemann. Sammen med en række engagerede medarbejdere (Christoffer Baagø m.fl.) gjorde han Testrup Højskole til en skole, som fyldte eleverne med begejstring og dannede forbillede for mange andre højskolefolk.

Testrup som sygeplejehøjskole
I 1911 overtog forstander Kristian Taarup ledelsen af skolen, og i 1927 skete der noget usædvanligt: skolen blev købt af Dansk Sygeplejeråd og drevet som sygeplejehøjskole i de næste 40 år – i de første 20 år under ledelse af forstanderinde Maren Grosen og de sidste 20 med Ingrid Kaae som leder. Skolen var den første og også den kendteste af en række sygeplejehøjskoler rundt omkring i landet. Da sygeplejerskeuddannelsen blev omlagt, vendte skolen tilbage til sin oprindelige skikkelse som en almen folkehøjskole i den grundtvigske tradition.

Mellem roden og rodet
Skolen er i dag en af de toneangivende grundtvigske højskoler. Vi forsøger at holde balancen mellem "roden og rodet" – altså at fastholde rodforbindelsen og kæde den sammen med en åbenhed og nysgerrighed over for den moderne kultur. Testrup Højskole ønsker at være et besindelsessted for mennesker, der er optaget af det liv, man lever med sig selv og andre – og den fremtid, man går i møde.

Faglighed og hjemlighed
"En velgørende blanding af faglighed og hjemlighed". Således beskrev den norske højskolemand Viggo Ullmann (en forfader til skuespillerinden Liv Ullmann) atmosfæren på Testrup Højskole for mere end 100 år siden. Tiderne har naturligvis ændret sig – og det har skolen også, som den levende organisme, den er og må være. Men hvad selve grundholdningen i højskolearbejdet angår, så har vi her på stedet ikke noget højere ønske end, at denne beskrivelse også må gælde Testrup Højskole af i dag. Det er vort mål at forene en høj faglighed i undervisningen med den hjemlighed, som er alfa og omega for et ægte højskoleliv.

 

Testrup Højskole 1912

Testrup, Sygeplejehøjskole 1927-1974

Testrup Højskole 2012